Ontdekken

De evolutie van sextoys voor mannen

Ooit, nog niet eens zo heel erg lang geleden, waren seksspeeltjes voor mannen een groot taboe. Aan elke opblaaspop kleefde het imago van de eenzame zonderling. En met het kopen van een penispomp kon de man zich niet losweken van het idee dat hij een prestatieprobleem had. En terwijl vrouwen vrijuit de meest uiteenlopende toys begonnen te kopen, moesten mannen het stellen met weinig aanbod dat heimelijk aangeschaft werd. Gelukkig zijn die tijden definitief voorbij. Mannen hebben meer keus dan ooit en de algemene acceptatie van mannenspeeltjes is flink gegroeid.

De ontwikkeling van mannentoys
Uit een onderzoek dat erowebshop Willie.nl in 2015 uitvoerde in samenwerking met FHM, bleek dat maar liefst 56% van de Nederlandse mannen speeltjes gebruikt in de slaapkamer. Meer dan de helft van de respondenten die aangaf niets te gebruiken, staat er wel open voor. Volgens het onderzoek zijn de populairste toys onder mannen dildo’s en vibrators, gevolgd door cockringen, vibrerende eitjes, masturbatie-eitjes en de kunstvagina’s. Het laatstgenoemde heeft in grote mate bijgedragen aan de populariteit van sextoys voor mannen. In 1995 kwam namelijk de Fleshlight op de markt, een zeer realistische nepvagina. De verkoop van mannentoys steeg daardoor significant. Die verkoop bereikte een nog grotere hoogte toen zo’n tien jaar geleden speeltjes voor mannen beschikbaar kwamen die konden vibreren. De volgende grote stap kwam niet veel later. De vraag naar seksspeeltjes die de prostaat stimuleren, oftewel de p-spot, steeg ongeveer zeven jaar geleden explosief en het prostaatspeeltjesaanbod schoot omhoog. En de mannelijke versie van de g-spot bleek ook onder heteroseksuelen zeer populair. Uit een onderzoek in 2015, uitgevoerd door het luxueuze sextoymerk Lelo, bleek dat 71% van de heteroseksuele mannen prostaatstimulatie had geprobeerd of wilde proberen.

Een afnemend stigma
Hoewel het taboe rond mannenspeeltjes nog lang niet compleet verdwenen is, is er wel een duidelijke breuk zichtbaar met de tijd waarin het omgeven was met schimmigheid en afkeur. De algemene acceptatie is enorm gegroeid en blijft groeien gezien de steeds maar stijgende verkoopcijfers. Er zijn meerdere oorzaken daarvoor te noemen. Zo is de doelgroep steeds jonger geworden en kent die minder schaamte dan voorheen. Grote en kleine lifestylemedia die acceptatie prediken van diversiteit op seksueel gebied en bijkomend genot, lijken daar zeker aan bijgedragen te hebben. Verder hebben overtuigende marketing en aantrekkelijke verpakkingen de mannelijke consument er meer en meer van weten te overtuigen dat je door het kopen van mannentoys absoluut geen loser bent. Desalniettemin zal het nog wel even duren voordat mannen net zo makkelijk en vrij zijn in het kopen en gebruiken van speeltjes als vrouwen. Maar echt heel lang kan dat niet meer op zich laten wachten, want dankzij het afnemende stigma is de weg vrijgemaakt voor een scala aan stimulatiegenot. Klaarkomen als man was nog nooit zo aantrekkelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *